Att ej betala en prostituerad...

Permalänk
Inaktiv

Att ej betala en prostituerad...

Jag hade nyligen en rent hypotetisk frågeställning som jag diskuterade med ett par kompisar.

Ponera att du går och besöker en prostituerad och sen sonika inte betalar för det. Vilket brott begår man då? (var god ignorera att det säkerligen är svårt att komma undan samt att man får Baltikinkasso på sig efteråt )

Det kan väl inte vara ett sexköp då man inte planerade att betala för sex.

Det kan inte vara sexuellt utnyttjande då den prostituerade var villig att ha sex med dig.

Vad återstår, bedrägligt beteende? Inte kan man väl bli tvingad att begå ett brott för att inte begå ett annat?

Vad har ni för tankar? Kanske det är någon som har stenkoll på lagen eller känner till ett liknande fall Googlade men hittade ingenting.

Permalänk

Avtalsbrott, man kan dock glömma bli fälld för detta brottet utan man åker dit för sexköp. Att man inte hade någon plan att betala, så säger domaren bara: -Säg detta till någon som bryr sig.

Våran sexköpslag måste nog vara den mest konstiga lag som vi har, det finns hur många exempel som helst man kan göra som bevisar detta. Är det t.ex. olagligt att betala med njutning? Alltså tjejen ville egentligen inte ha sex, men man betalade genom att stimulera hennes könsorgan så hon mådde gött.
Alltså betalningsmedlen är inte enbart begränsade till pengar utan alkohol, droger, mobil, mat etc sak samma. Då borde detsamma gäller att betala med "massage".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är inget brott överhuvudtaget då man inte får sluta avtal där ena eller båda parterna begår ett brott.

*** edit ***

ca så här:

https://lagen.nu/begrepp/Pactum_turpe

""Olagligt eller omoraliskt syfte".

Om ett avtal rör brottslig verksamhet är detta inte bindande, exempelvis ett avtal om vadslagning mellan två privatpersoner. Denna princip finns dock inte direkt uttryckt i lag. "

*** EDIT 2 ***

För övrigt så är brottet "försök till sexköp" ändå fullbordat då man i vart fall utgett sig för att betala för den prostituerade. Finns nog anledningar till att prostituerade tar betalt innan köpet fullbordas.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Afaik så sker betalning i förväg.

I Amsterdam är red light discrict nog den största turistattraktionen nattetid! Alla är där, och alla vill ha bilder som visar att dom varit där..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Afaik så sker betalning i förväg.

I Amsterdam är red light discrict nog den största turistattraktionen nattetid! Alla är där, och alla vill ha bilder som visar att dom varit där..
http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs188.snc1/6293_...

Skillnaden är dock att det är lite status om ett tjejgäng som åker dit och hyr några riktiga män, än det motsatta. Jag tänker bl.a. på tjejen som fotograferar.

Annars när jag tänker efter så är det som Sentenced säger. Och jag har för mig att jag någonstans har läst om en idiot, som polisanmälde någon för att ej betala något olagligt. (var ej sexköp)
*edit*
Jag återfick minnet. Det var en i usa som ansåg sig ha blivit lurad på ett olagligt drogköp, fick för lite/fel sort eller vad det nu var. Självklart gick då idioten till polisen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".